Mindfulnesstraining

Mindfulnesstraining

Dit najaar een verkorte Mindfulnesstraining van 6 bijeenkomsten.  Deze kan worden uitgebreid naar de 8-weekse training MBSR (Mindfulness Based Stress Reductiontraining)

Om de drempel te verlagen naar het volgen van een mindfulnesstraining,  dit najaar deze Mindfulnesstraining van  6 x 1,5 uur op de maandagavond van 18.45 uur tot 20.15 uur.

Mindfulness is bedoeld voor iedereen die graag met wat meer aandacht wil leven, minder stress ervaren en bewust wil reageren op situaties. Tijdens het trainen ontwikkel je opmerkzaamheid. Ook leer je anders omgaan met oude patronen, die in de weg kunnen zitten.

De meeste deelnemers ervaren daardoor meer concentratie en creativiteit, ontspanning en een rustiger, minder vol hoofd. Dit geldt voor het werk, maar ook privé. Aandacht geven vraagt bewuste inzet, maar het levert vaak tijdwinst en meer resultaat op. Wetenschappelijk onderzoek laat duidelijk positieve resultaten zien.

Wat leer je?
Je leert niet alleen te luisteren naar je hoofd, maar ook naar je lichaam
Je kunt accepterend omgaan met lastige emoties en houdt de regie over je gedachten.
Je leert te accepteren wat niet te veranderen is.
Je krijgt meer inzicht in je automatische patronen en ontwikkelt mildheid voor jezelf en je omgeving.

Je staat zelfbewuster in het leven. Hierdoor maak je  bewuste keuzes en kun je  omgaan met alle uitdagingen van het leven.  Handig in deze ingewikkelde tijd! Mindfulness is wetenschappelijk goed onderbouwd. Of je nou jong bent of oud, wel of geen lichamelijke en/of psychische klachten hebt. Het is een training waar je de rest van je leven profijt van hebt.

Wat is het?
‘Mindfulness’ is een mooi woord voor aandachtigheid of opmerkzaamheid. Het is de kunst van het aanwezig zijn. Veel van wat we doen, gaat op de automatische piloot. Gedachten vliegen tegelijkertijd door ons hoofd. We zijn met onze aandacht bij wat al geweest is of bij wat we nog moeten meemaken. Vaak merken we pas later dat we gejaagd zijn, andere negatieve gevoelens hebben of vermoeid zijn.

Aandacht geven is een vaardigheid die je kunt leren door te oefenen. Je ontwikkelt het vermogen om waar te nemen wat er in je omgaat. Je leert bewust keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren waardoor je beter kunt omgaan met hinderlijke gedachten, negatieve gevoelens en stress. Je wordt milder en meer accepterend naar jezelf. De Mindfulness trainingsmethode is ontwikkeld door Jon Kabat Zinn. Het goede van oosterse meditatietechnieken en westerse therapie elementen maken het tot zo’n waardevolle training. In Mindfulness wordt minder in gegaan op inhoud van problemen, maar je leert hoe je met problemen kunt omgaan.

Voor wie is het
Mindfulness is geschikt voor iedereen die wil leren om bewuster en intenser te leven. Mindfulness biedt o.a. verlichting bij piekeren, spanning, vermoeidheid en concentratie-problemen. Mindfulness biedt tevens goede resultaten bij deelnemers met specifieke klachten op het gebied van overspannenheid, burn-out,  depressie, angst, verslaving en pijn.

Hoe het werkt
Mindfulness is een praktische methode. Er wordt in een in de lessen gebruik gemaakt van verschillende technieken uit de mindfulness methode ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn. Er wordt geoefend met de bodyscan, zitmeditatie, bewegen in aandacht, aandacht voor ademhaling en andere concentratieoefeningen gericht op het observeren van gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen zonder te oordelen.

Tijdens de training word je gevraagd om een half uur per dag te reserveren voor Mindfulness oefeningen.

Docenten