Mindfulness

Mindfulness

Nieuw!!!!
Mindfulness les wekelijks
met mogelijke upgrade naar volledige Mindfulnesstraining.

Je leert door te doen en door de herhaling. Daarom bied ik vanaf maandag 8 juni Mindfulness aan als vaste wekelijkse oefenles in Oosterbeek (als we weer live mogen of we gaan naar buiten) en tegelijkertijd online. Ook alleen online is een mogelijkheid.

Als je als extra optie kiest voor online of alleen kiest voor online, Doe je de les mee via Zoom en ontvang je de oefeningen als link naar You Tube filmpjes om zelf thuis dagelijks te oefenen. De wekelijkse oefenles is 1 uur en 15 minuten op maandag van 20.30uur tot 21.45 uur.
Elke week komt een thema aan de orde uit de 8 weekse MBSR training. (Mindfulness Based Stress Reduction) De oefeningen zijn gebaseerd op meditatie en yoga. In 16 weken doorloop je het volledige programma.

Mindfulness is bedoeld voor iedereen die graag met wat meer aandacht wil leven, minder stress ervaren en bewust wil reageren op situaties. Tijdens het trainen ontwikkel je opmerkzaamheid. Ook leer je anders omgaan met oude patronen, die in de weg kunnen zitten.

De meeste deelnemers ervaren daardoor meer concentratie en creativiteit, ontspanning en een rustiger, minder vol hoofd. Dit geldt voor het werk, maar ook privé. Aandacht geven vraagt bewuste inzet, maar het levert vaak tijdwinst en meer resultaat op. Wetenschappelijk onderzoek laat duidelijk positieve resultaten zien.

Wat leer je?
Met Mindfulness leer je om op een vriendelijke manier je gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen te observeren. Zo ontstaat er ruimte om met aandacht en minder op de automatische piloot te leven. Je staat met meer zelfbewustheid in het leven. Je maakt bewuster keuzes en kunt daardoor omgaan met alle uitdagingen van het leven. Mindfulness is wetenschappelijk goed onderbouwd en er zijn steeds meer mensen die baat hebben bij de rust, het inzicht en de mildheid die de training oplevert. Mindfulness is in principe geschikt voor iedereen. Of je nou jong bent of oud, wel of geen lichamelijke en/of psychische klachten hebt. Het is een training waar je de rest van je leven profijt van hebt.

Wat is het?
‘Mindfulness’ is een mooi woord voor aandachtigheid of opmerkzaamheid. Het is de kunst van het aanwezig zijn. Veel van wat we doen, gaat op de automatische piloot. Gedachten vliegen tegelijkertijd door ons hoofd. We zijn met onze aandacht bij wat al geweest is of bij wat we nog moeten meemaken. Vaak merken we pas later dat we gejaagd zijn, andere negatieve gevoelens hebben of vermoeid zijn.

Aandacht geven is een vaardigheid die je kunt leren door te oefenen. Je ontwikkelt het vermogen om waar te nemen wat er in je omgaat. Je leert bewust keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren waardoor je beter kunt omgaan met hinderlijke gedachten, negatieve gevoelens en stress. Je wordt milder en meer accepterend naar jezelf. De Mindfulness trainingsmethode is ontwikkeld door Jon Kabat Zinn. Het goede van oosterse meditatietechnieken en westerse therapie elementen maken het tot zo’n waardevolle training. In Mindfulness wordt minder in gegaan op inhoud van problemen, maar je leert hoe je met problemen kunt omgaan.

Voor wie is het
Mindfulness is geschikt voor iedereen die wil leren om bewuster en intenser te leven. Mindfulness biedt o.a. verlichting bij piekeren, spanning, vermoeidheid en concentratie-problemen. Mindfulness biedt tevens goede resultaten bij deelnemers met specifieke klachten op het gebied van overspannenheid, burn-out, angst, verslaving en pijn.
Uit wetenschappelijk onderzoek komt naar voren dat Mindfulness goede resultaten biedt bij depressie.

Wat je leert met Mindfulness
Je leert niet alleen te luisteren naar je hoofd, maar ook naar je lichaam
Je kunt accepterend omgaan met lastige emoties en houdt de regie over je gedachten.
Je leert te accepteren wat niet te veranderen is.
Je krijgt meer inzicht in je automatische patronen en ontwikkelt mildheid voor jezelf en je omgeving.

Hoe het werkt
Mindfulness is een praktische methode. Er wordt in een in de lessen gebruik gemaakt van verschillende technieken uit de mindfulness methode ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn. Er wordt geoefend met de bodyscan, zitmeditatie, bewegen in aandacht, aandacht voor ademhaling en andere concentratieoefeningen gericht op het observeren van gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen zonder te oordelen.

Wil je naast oefeningen in de les meer uitleg en tijd om de ervaringen te bespreken. Dat kan middels een op maat gemaakt programma waarin de wekelijkse les deel van uitmaakt. We plannen dan 8 keer een meeting live of online via zoom. Of je kiest voor 8 keer een  individueel contactmoment per telefoon, videobellen of live.

De je mee met het uitgebreide programma dan ontvang je via de mail  ook een werkboek waarin de theorie en oefeningen over stress, piekeren, zorgen, somberheid en omgaan met andere levensuitdagingen.
Tijdens de training word je gevraagd om een half uur per dag te reserveren voor Mindfulness oefeningen.

Bijdrage les:
*Via momoyoga schrijf je je in en koop je een abonnement of strippenkaart.

Extra mogelijkheden die het een complete mindfulnesstraining maken
* Meditatieoefeningen die je thuis kunt doen via Youtube, 5 euro per video.
( In een pakket van 8 Mindful meditatie oefeningen)
* Papieren werkboek 20 euro/ digitaal  15 euro
* 8 Contactmomenten individueel van een half uur of
* 8 contactmomenten in een groepje van een uur.  80 euro

Aanbieding totaal pakket extra’s : 130 euro

 

Docenten