Pilates

Regelmatig deelnemen aan een ‘Pilates workout’ zal de lichaamshouding en de flexibiliteit van het lichaam aanzienlijk verbeteren, de spiertonus en de circulatie bevorderen. De rug wordt sterk en soepel. Je krijgt een platte buik. Je gaat lekkerder in je vel zitten, vaak is er ook sprake van meer zelfvertrouwen, een positiever zelfbeeld en een beter gevoel van eigenwaarde.

Voor wie is de Pilates methode geschikt?
Pilates is voor iedereen die bewust met zijn/haar lichaam bezig wil zijn. Het is voor iedereen die zoekt naar een effectieve, eigentijdse manier van bewegen. Pilates is zacht van aard. Concentratie en beheersing spelen een belangrijke rol.

‘No pain, No gain. Dat is passé!’
Bij het doen van Pilatesoefeningen is het niet noodzakelijk het lichaam tot de grens te belasten om resultaten te behalen. Dat is moeilijk te begrijpen als je jarenlang hebt gehoord: ‘no pain, no gain'! Maar dat is een verkeerde en ouderwetse opvatting. Het kan écht anders.

Bij Pilates herhaal je de oefeningen slechts vijf tot tien keer, er is dan geen sprake van het opbouwen van melkzuur in de spieren (dat onbehagelijke, brandende gevoel dat achteraf spierpijn veroorzaakt).

Bij Pilates streven we ernaar om alle oefeningen perfect uit te voeren en bewust te zijn van het totale lichaam en de ademhaling. Je zult, tenzij je voor het eerst traint, in principe geen last hebben van spierpijn. Het uitvoeren van de oefeningen mag nooit vanzelfsprekend zijn of een gewoonte worden. Als je eenmaal een oefeningen onder de knie hebt ga je je concentreren op wàt je precies
doet en voelt en probeer je de bewegingen te verbeteren.

Iedere oefening en elke herhaling wordt uitgevoerd in een perfecte lichaamshouding, linie of techniek, een gestabiliseerde romp, vloeiend van aard en met een diepe, bewuste ademhaling.

Ground Control-Pilates is de titel van de lessen die in het yogacentrum gegeven worden. Deze titel is gebaseerd is op de methode van Joseph H. Pilates (1881-1967).

Docent: Terry Bal