Nieuwsbrief oktober 2017

Adem in, adem uit. Waarom helpt yoga? Een nieuwe les: ZENboksen. & nog veel meer..... 

 
 

Adem in.... Adem uit.....

Weet je wat aantoonbaar het stresshormoon cortisol in je bloed verlaagt? De hartcoherentie ademhaling. Hartcoherentie zegt iets over de gelijkmatigheid van je hartslag. Ben je in een ontspannen toestand, dan is je hartslag gelijkmatig. Is er stress, dan is je hartslag onregelmatiger. Door een simpele ademhalingstechniek breng je je lijf in een staat van ontspanning, die direct invloed heeft en je cortisol verlaagt. De "truc" is om je in- en je uitademing even lang te laten zijn. Begin met 4 tellen in en 4 tellen uit ( tel eenentwintig, tweeëntwintig, drieëntwintig etc). En denk ondertussen aan dingen waar je dankbaar voor bent in je leven. Of glimlach tijdens deze oefening. Dit verhoogt het effect van de oefening. Als je op de foto hiernaast klikt hoor je het nummer Kissing van Bliss. Een perfect nummer om deze oefening mee te doen. 

En weet je wat bijzonder is? Als je deze oefening een aantal keren op dit nummer gedaan hebt, weet je brein wat te doen. Als bij de eerste tonen van het nummer zul je de ontspanning voelen. Dat geldt overigens ook voor andere muziekstukken, mocht deze je niet bevallen. ;-)


Waarom helpt yoga tegen stress en burnout?

Yoga en Mindfulness zijn goede instrumenten om in te zetten je balans te vinden en houden. Ook in stressvolle situaties in je leven. Maar waarom werkt dat zo?

Nienke Thurlings kreeg al op jonge leeftijd een burnout. En ze merkte dat yoga haar hielp in haar herstel. In een artikel in Yoga International beschrijft ze waarom yoga helpt tegen stress en burnout. 

Stress? Yoga helpt.

Stress? Yoga helpt.


Jeroen van der Lee

Jeroen van der Lee

zenboksen 5.jpg

Nieuw: Zenboksen

Op woensdag 22 november om 17.30 uur geeft Jeroen van der Lee de introductieles Zenboksen. En bij voldoende belangstelling start hij daarna met een wekelijkse les. Zenboksen is een combi tussen boksen en Yin Yoga. Geschikt voor mannen en vrouwen. Ervaring met boksen of yoga is niet nodig. De les is geschikt voor zowel beginnende sporters als gevorderden. Iedereen kan op zijn eigen tempo mee doen!

In deze les werk je zowel met actie en naar buiten gerichte energie (kickbokstechnieken) als met verstilling en naar binnen gerichte energie (yinyoga).
Doel van deze les is het beter leren voelen van je eigen lichaam en je eigen grenzen waardoor er meer balans ontstaat tussen lichaam en geest. De combinatie van deze twee tegenovergestelde vormen samen maken Zenboksen een unieke ervaring.

Klik op de foto van Jeroen en bekijk het filmpje. Dan krijg je alvast een beetje beeld hoe zo'n les eruit ziet. 

Geef je op via info@zweiersdal.nl of bel met 026 339 13 69. 


Ben jij al gewend aan Momoyoga?

Heb je de app?
Weet je al dat er nu ook een handige app is die je in je App Store of via Google Play gratis kunt downloaden? Daarmee beheer je je lessen nog makkelijker via telefoon of tablet. 

Les vol? Plaats jezelf op de wachtlijst.
Als je een les wilt volgen die vol is, kun je jezelf op de wachtlijst plaatsen voor die les. Mocht er een afmelding zijn, dan wordt de eerste yogi op de wachtlijst automatisch ingeschreven en ontvang je per e-mail bericht.
Wie als eerste op de wachtlijst staat, zal ook als eerste worden toegevoegd zodra er een plek vrij komt. 

Hoe meld je je af voor een les?
Je kunt je tot uiterlijk 4 uur voor aanvang van je les afmelden. Dat kan via de app of de pc. Kom je er niet uit, stuur ons dan een mailtje. Doe ook dat uiterlijk 4 uur voor je les.
Heb je je korter dan 4 uur voor de les afgemeld? Dan vervalt helaas je credit voor die betreffende les en kun je hem niet elders inhalen. 
Volg je een les in de ochtend? Uiteraard verwachten we dan niet dat -als je bijvoorbeeld 's nachts ziek bent geworden-, je midden in de nacht achter je pc kruipt. Mail of bel ons dan die ochtend, dan annuleren wij de les voor je. 
 

Momoyoga-App-Poster.png

Mindfull in Vlieland

Mindfulness, Yin Yoga en Welness op Vlieland! Gun jezelf een verzorgd en luxe Mindfulness en Yogaweekend direct aan zee in het Strandhotel Seeduyn. Kom met je aandacht in het ‘hier en nu’:  Voel de wind, hoor de branding, zie de zee en de ruimte van de lucht, wandel over het strand, duin en wad. Doe mee met Mindfulness en Yin Yoga buiten en binnen (met uitzicht op zee). Geniet van een duik in het binnenbad of van de sauna.
Op 10, 11 en 12 november olv Evelien van Straaten.  


Zondagmeditatie 5 nov:  Gibberisch

Elke maand geeft Winifred Wegener in Zweiersdal een meditatie op zondag. En elke keer met een ander thema. Op zondag 5 november is het thema Gibberisch.

Wat is Gibberisch?
Deze meditatie bestaat uit 2 fasen. In de eerste fase spreek je een taal die je niet kent: je spreekt wartaal of koeterwaals: gibberish.
Het spreken van wartaal is een manier om het gebabbel in je hoofd uiting te geven zonder in het vertellen van  verhalen terecht te komen.Deze manier van spreken, die los staat van taal, biedt ontspanning aan het denken dat over het algemeen erg taal-gebonden is. Het biedt ruimte om expressie te geven aan (onderdrukte) gevoelens waar je nog geen taal had of waar taal geen uitdrukking aan kan geven. Het is een eenvoudige maar krachtige techniek die ruimte biedt voor catharsis (emotionele ontlading). Een techniek waarbij  je een staat van no-mind kan ervaren.
Na de gibberish fase is er een stilte fase .


Chi Neng Qigong; meditatie in beweging

Eens in de maand op vrijdagavond komt Arianne de Zwart naar Zweiersdal voor een Chi Neng Qigong bewegingsmeditatie. Een heerlijk begin van het weekend. 

Arianne heeft jaren les gegeven in Zweiersdal en is daar mee gestopt, omdat ze naar Groningen verhuisde. We zijn erg blij dat ze elke maand even terug komt om deze meditatie te geven. Deze meditatie is toegankelijk voor iedereen. Ook als je niet bekend bent met Chi Neng Qigong. Reserveren doe je bij Arianne zelf.


Start het nieuwe jaar met stilte....

Start het nieuwe jaar met stilte....

Stilte weekend 12 t/m 14 januari 2018

Stel je eens voor dat je het nieuwe jaar eens heel anders begint. Dat je start met een heel weekend stil zijn. Bertholt Brecht schreef al: "ik sta even stil. En dat is een hele vooruitgang."

Tijdens het stilte weekend verblijf je op een prachtige locatie; de Leonardus Hoeve bij Venlo en ben je in goede handen bij Winifred Wegener en Yvonne Bal die je dit weekend begeleiden. En je geniet van heerlijke vegetarische maaltijden. 

Het is een retraite om je te bezinnen op het nieuwe jaar. Samen stil zijn, alleen Zijn, yoga en meditatie beoefenen, lezen, wandelen enz. om zo meer verbonden te raken met het wezenlijke, de Stilte in jezelf.

Stilte is het nieuwe goud wordt wel eens gezegd. Dit weekend wordt dan ook een weekend met een gouden rand. Al kan het soms best wel confronterend zijn die stilte, je zult niet de eerste zijn die na het weekend concludeert dat de stilte je vooruit geholpen heeft.